Vorlage:1939 Rezensionen Ehe und Jungfräulichkeit

Aus Romano-Guardini-Handbuch
  1. [1939-030] [Niederländisch] Laurentius M. Vervinckt: Nieuwe geluiden over het Huwelijk, in: Kultuurleven. Maandschrift voor hernieuwing der geesteskultuur, 1939, 3 (Mai 1939), S. 285 ff. [neu aufgenommen] – [Artikel] - https://books.google.de/books?id=dh4EQ9kdpxcC; zu Romano Guardini:
    1. S. 290: „Wat Doms en Rocholl ons gebracht hebben is niet zoozeer een omverwerping van de vroegere systematisatie, dan wel een zeer gelukkige en zeer noodzakelijke beklemtooning van het wezen en den zin van het huwelijk zelf. Feitelijk staan ze veel dichter bij de klassieke theologie dan wij op ´t eerste gezicht zouden denken: ook voor de traditioneele huwelijksopvatting immers blijft het huwelijk schoon en heerlijk, zelfs dan wanneer de vruchtbaarheid, buiten den wil van de gehuwden om, om een of andere oorzaak onmogelijk blijkt. Om te besluiten menen wij te mogen zeggen dat men het "gevaar" van beide besproken werken fel blijkt overdreven te hebben, enkel en alleen omdat men z verkeerd heeft geinterpreteerd. Het zal steeds de verdienste van beide schrijvers blijven – hun opvattingen gaan overigens terug op een meesterlijk theoloog als Scheeben er een en het nieuw geluid dat ze verspreiden was reeds aangekondigd in werken van figuren als een Dietrich von Hildebrand (4) en een Romano Guardini (5 Romano Guardini: Ehe und Jungfräulichkeit. Matthias Grünewald-Verlag, Mainz) – dat zij ons een voorstellingswijze van het huwelijk hebben aan de hand gedaan, die alleszins bemoedigender en opbouwender is dan datgene wat sommige tractaten en handboeken - men zou beter van zondencatalogen spreken - er van gemaakt hadden, en die dan ook met veel meer blijde vreugde door degenen die tot het huwelijk zijn geroepen, zal kunnen onthaald.“